Omgangsvormen en agressie
Omgangsvormen en agressie
Veruit de meeste patiënten gaan respectvol om met de assistentes en andere medewerkers. Maar het kan voorkomen dat de huisartsenpraktijk Acacia geconfronteerd wordt met agressief gedrag.
Daarom is er in onze praktijk een agressieprotocol opgesteld. Wij vinden agressief gedrag onacceptabel en willen een agressief voorval niet zomaar laten passeren. Wij hebben daarom een agressieprotocol gemaakt en willen u daarover langs deze weg informeren.
Wat is agressief gedrag?
Het gaat hier om schreeuwen, schelden, beledigen of zelfs slaan of schoppen van medewerkers of het plegen van vernielingen. Voor diegene, die deze agressieve uitlatingen moeten incasseren, is dit zeer vervelend en bedreigend.
Wanneer wordt het agressieprotocol gebruikt?
Alle voorvallen waarbij medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden vastgelegd en besproken. In onze praktijk heeft u vaak als eerste met de assistente te maken aan de telefoon of aan de balie. Zij is meestal de eerste die beledigende of bedreigende taal te horen krijgt. De huisarts wordt hiervan op de hoogte gesteld en zal beoordelen welke maatregelen genomen moeten worden.Dit kan betekenen dat er van de betreffende patiënt excuses verlangd worden of dat er besloten wordt hem of haar niet langer als patiënt te accepteren. Dat laatste gebeurt wanneer iemand steeds opnieuw de fout ingaat of als er zeer ernstige bedreigingen plaatsvinden al dan niet met lichamelijk geweld. Wij schromen in dat geval niet om aangifte te doen bij de politie.
Hoe wel om te gaan met meningsverschil en boosheid.
Wanneer u zich ziek voelt of wanneer iemand die u dierbaar is ziek is, bent u misschien wat ongeduldiger en sneller boos, dat is invoelbaar. Wij werken elke dag met ongeruste mensen. Natuurlijk zijn wij ook niet onfeilbaar en kunnen we soms fouten maken. Als er dingen mislopen of als u het niet eens bent met de aangeboden zorg, is het goed met elkaar in gesprek te gaa want dat is in uw belang maar ook in ons belang, we kunnen hier samen van leren. Dus wanneer u boos of geïrriteerd bent over iets, vraag dan om een gesprek, wij zoeken dan samen met u naar oplossingen.